Yleisiä ohjeita ja käytänteitä koronatilanteeseen (COVID-19) liittyen (päivitetty 13.8.2020)

Koronavirus aiheuttaa poikkeuksia asioiden hoitamisessa ja ne koskettavat hyvin monella tavalla eri tahoja ja osapuolia. Olemme listanneet alle käytänteitä, joita jokaisen on hyvä huomioida viruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Päivitämme ohjeita tähän listaukseen, mikäli ne täydentyvät tai esimerkiksi viranomaissuositukset muuttuvat.

Asiakaspalvelun toiminta:

  • Toimisto on avoinna arkisin klo 9-11.
  • Puhelinpalvelu (08) 3148 190 on avoinna ma-pe klo 9-15
  • Asuvan asiakkaan asiat hoituvat helpoiten sähköisissä palveluissa.
  • Yleissähköposteihin tulevat yhteydenotot käsitellään normaalisti:
  • Oulun keskustan Oulu10-palvelupiste on avoinna ma–to 8–18 ja pe 8–16 (arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä klo 8–16).
    • Haukiputaan, Oulunsalon ja Kiimingin Oulu10:t ovat avoinna ma – pe klo 8.30 – 16.00.
    • Ylikiimingin Oulu10-palvelupiste on avoinna ma – pe klo 8.30 – 12.00 ja 12.30 – 16.00
    • Yli-Iin Oulu10-palvelupiste on avoinna ma – to klo 8.30 – 11.30 ja 12.00 – 16.00, pe klo 8.30 – 11.30 ja 12.00 – 14.00

Yhteiset tilat ja alueet:

  • Henkilökohtaiset saunavuorot ja kiinteistöjen pesutuvat ovat asukkaiden käytettävissä
    • Jokaisen käyttäjän tulee huomioida hyvä hygienia (mm. käsihygienia)
    • Altistuneen, oirehtivan tai karanteenissa olevan ei tule käyttää yhteisiä tiloja
  • Lenkkisaunat ovat käytössä
  • Asukaskokoukset ja pihakierrokset sovitaan normaaliin tapaan isännöitsijän kanssa

Vuokranmaksuasiat:

  • Tiedostamme, että vallitseva tilanne voi aiheuttaa väliaikaisia vuokranmaksuvaikeuksia. Mikäli tätä ilmenee, olethan yhteydessä jo mahdollisimman hyvissä ajoin ennen eräpäivää.
  • Realistisia maksusuunnitelmia vuokriin liittyen on mahdollisuus sopia.
  • Koronavirustilanne ei kuitenkaan vapauta vuokranmaksuvelvollisuudesta.
  • Vuokranmaksuun ja mm. etuuksien hakemiseen löytyvää tarkempaa ohjeistusta löydät tästä linkistä.

Asuttuihin asuntoihin liittyvät käynnit ja kunnostukset:

  • Kiireettömiä asuntokäyntejä vältetään.
  • Riskiryhmiin kuuluvien (yli 70-vuotiaat, monisairaat tai pitkäaikaissairaudet) kotikäyntejä minimoidaan.
  • Huoneistoihin tehtävät huoltotyöt ja tarkastustoimet tehdään normaalisti, mutta sen hetkinen viranomaisohjeistus huomioden. Otamme aina asukkaidemme turvallisuuden huomioon. Käynteihin liittyvä hygienia (mm. käsihygienia) ja mahdolliset oireet huomioidaan tarvittavissa kotikäynneissä.
  • Asuntoihin ei tehdä ns. ”koronatarkastuksia” Sivakan tai minkään muunkaan osapuolen toimesta. Koronavirukseen liittyviin tämäntyyppisiin kotikäynteihin voi liittyä rikollisia ja petollisia aikomuksia.

Koronavirus koskettaa kaikista eniten ikäihmisiä sekä riskiryhmiä, jolloin naapuriavun merkitys on suuri:

  • Hyvä hygienia ja siitä huolehtiminen (erityisesti käsihygienia) korostuvat.
  • Esimerkiksi ruoan ja lääkkeiden toimittamisesta kannattaa sopia riskiryhmiin kuuluvien tai mahdollisia oireita omaavien kohdalla.
  • Yleistä naapuriapua voi tarjota esim. Nappi Naapurin kautta tai muissa sosiaalisen median kanavissa.
  • Ilmoitustaulut ovat hyviä paikkoja kertoa avuntarjoamisesta.

Asuntoesittelyihin liittyvät käytännöt:

  • Sivakka esittelee tyhjiä asuntoja normaalisti, mutta esittelyihin tulee tulla vain täysin terveenä. Samalla me esittelemme asuntoja vain täysin terveenä.
  • Esittelyissä ei kätellä, kontakteja pyritään välttämään.
  • Tyhjien asuntojen esittelyissä voidaan hyödyntää myös kuva- tai videoesittelyjä.
  • Asuttujen asuntojen kohdalla suosittelemme hyödyntämään kuva- tai videoesittelyjä.

Kiinnitä huomiota Koronavirukseen liittyvään tiedotukseen ja sen oikeellisuuteen, ajankohtaista viranomaistietoa löydät mm:

Haku
UKK