Yleisiä ohjeita ja käytänteitä koronatilanteeseen (COVID-19) liittyen (päivitetty 30.11.2020)

Koronavirus aiheuttaa poikkeuksia asioiden hoitamisessa ja ne koskettavat hyvin monella tavalla eri tahoja ja osapuolia. Olemme listanneet alle käytänteitä, joita jokaisen on hyvä huomioida viruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Päivitämme ohjeita tähän listaukseen, mikäli ne täydentyvät tai esimerkiksi viranomaissuositukset muuttuvat.

Asiakaspalvelun toiminta:

  • Toimisto on avoinna arkisin klo 9-11. Toimisto on suljettuna 12.10.2020 alkaen.
  • Puhelinpalvelu (08) 3148 190 on avoinna ma-pe klo 9-13. Isännöitsijöiden puhelinaika arkisin klo 9-10
  • Asuvan asiakkaan asiat hoituvat helpoiten sähköisissä palveluissa.

Yleissähköposteihin tulevat yhteydenotot käsitellään normaalisti:

Yhteiset tilat ja alueet:

  • Henkilökohtaiset saunavuorot ja kiinteistöjen pesutuvat ovat asukkaiden käytettävissä.
    • Jokaisen käyttäjän tulee huomioida hyvä hygienia (mm. käsihygienia).
    • Altistuneen, oirehtivan tai karanteenissa olevan ei tule käyttää yhteisiä tiloja.
  • Lenkkisaunat eivät ole toistaiseksi käytössä.
  • Kerhotilojen ja kuntosalien yhteiskäyttövuorot ovat peruttu toistaiseksi.
  • Asukaskokoukset ja pihakierrokset sovitaan normaaliin tapaan isännöitsijän kanssa.
  • Asukastoimikunnilla on mahdollisuus käyttää määrärahoja esimerkiksi kasvomaskihankintoihin.

Vuokranmaksuasiat:

  • Tiedostamme, että vallitseva tilanne voi aiheuttaa väliaikaisia vuokranmaksuvaikeuksia. Mikäli tätä ilmenee, olethan yhteydessä jo mahdollisimman hyvissä ajoin ennen eräpäivää.
  • Realistisia maksusuunnitelmia vuokriin liittyen on mahdollisuus sopia.
  • Koronavirustilanne ei kuitenkaan vapauta vuokranmaksuvelvollisuudesta.
  • Vuokranmaksuun ja mm. etuuksien hakemiseen löytyvää tarkempaa ohjeistusta löydät tästä linkistä.

Asuttuihin asuntoihin liittyvät käynnit ja kunnostukset:

  • Kiireettömiä asuntokäyntejä vältetään.
  • Riskiryhmiin kuuluvien (yli 70-vuotiaat, monisairaat tai pitkäaikaissairaudet) kotikäyntejä minimoidaan.
  • Huoneistoihin tehtävät huoltotyöt ja tarkastustoimet tehdään normaalisti. Tarkastajat käyttävät maskeja asunnossa käydessään. Mikäli paikalla oleva asukas ei halua käyttää maskia, tarkastus käydään suorittamassa sen asunnon osalta myöhemmin.
  • Asuntoihin ei tehdä ns. ”koronatarkastuksia” Sivakan tai minkään muunkaan osapuolen toimesta. Koronavirukseen liittyviin tämäntyyppisiin kotikäynteihin voi liittyä rikollisia ja petollisia aikomuksia.
  • Sivakan henkilöstöllä on mukanaan kuvallinen yrityksen logolla oleva henkilökortti.

Koronavirus koskettaa kaikista eniten ikäihmisiä sekä riskiryhmiä, jolloin naapuriavun merkitys on suuri:

  • Hyvä hygienia ja siitä huolehtiminen (erityisesti käsihygienia) korostuvat.
  • Esimerkiksi ruoan ja lääkkeiden toimittamisesta kannattaa sopia riskiryhmiin kuuluvien tai mahdollisia oireita omaavien kohdalla.
  • Yleistä naapuriapua voi tarjota esim. Nappi Naapurin kautta tai muissa sosiaalisen median kanavissa.
  • Ilmoitustaulut ovat hyviä paikkoja kertoa avuntarjoamisesta.

Asuntoesittelyihin liittyvät käytännöt:

  • Sivakka esittelee tyhjiä asuntoja normaalisti, mutta esittelyihin tulee tulla vain täysin terveenä. Samalla me esittelemme asuntoja vain täysin terveenä.
  • Suojaetäisyyksien huomioimiseksi toivomme, että esittelyihin ei tulisi paikalle muita kuin varsinaiset asiakkaat tai heidän valtuuttamat henkilöt.
  • Haluamme osaltamme huolehtia kaikkien osapuolten turvallisista kohtaamisista ja noudattaa viranomaisohjeita. Siksi esittelijät pitävät näytöillä kasvomaskeja eikä esittelyissä kätellä. Suosittelemme vahvasti, että asuntoesittelyyn saapuvilla on myös maskit käytössä.
  • Vältetään kontakteja ja pidetään suojaetäisyydet
  • Tyhjien asuntojen esittelyissä voidaan hyödyntää myös kuva- tai videoesittelyjä.
  • Asuttujen asuntojen kohdalla suosittelemme hyödyntämään kuva- tai videoesittelyjä.

Kiinnitä huomiota Koronavirukseen liittyvään tiedotukseen ja sen oikeellisuuteen, ajankohtaista viranomaistietoa löydät mm:

Haku
UKK